Formel-1 bilens säkra konstruktion och utrustning har gjort den till ett säkert fordon. Nu är det dags att göra den miljövänlig också.
Bilutrustning
Tävlingssäsongen för Formel 1 2013, ser annorlunda ut motormässigt. Av miljömässiga skäl ändras motorerna för en grönare drift. Den nya turboladdade motorn får en slagvolym på 1.6 liter och får endast ha fyra cylindrar. Bränsle flödet till motorn minskas vilket även innebär att varvtalet kommer att minska markant. En bestämmelse kommer att införas som reglerar användningen av bränsle under en tävlingshelg. Hästkrafterna är dock det sedvanliga 750, varav 150 bara tillåts användas 6.7 sekunder per varv. För att detta ska vara möjligt tillåts återigen användningen av elmotorn Kers, som laddar batterierna under inbromsning, för att kunna ge extra kraft vid gaspådrag. Läs mer på Ny teknik.
Den inom förare i Formel 1 som idag är helt outstanding är Sebastian Vettel. Den 27 oktober kan vi läsa i Aftonbladet att nu har Sebastian blivit världsmästare för fjärde året i rad. Det är en otrolig bedrift och oddsen på tysken kommer garanterat inte att vara höga nästa säsong. Under året har man kunnat följa statistik, odds och tävlingsschema på olika bettingsajter.
Säkerhet
Bilarnas konstruktion och strikta säkerhetsregler har gjort att formel-1 är en relativt säker sport trotts de höga hastigheterna. En av de absolut viktigaste säkerhetsdetaljerna i bilen är den så kallade ”survival cellen”. Det är en brandsäker bur i kolfiber som skyddar både förare och bensintank. Dödsolyckorna inom formel-1 har minskat kraftigt. Numera så är det största säkerhetsproblemet att kringflygande hjulbitar kan träffar banpersonalen.
Viktproblem
Det har blivit svårt att hålla ned vikten på bilarna på grund av de nya reglementet. Detta har inneburit att många förare anses för tunga. Det förs diskussioner om att en förare på 180 cm som väger 75 kilo med full utrustning är för tung. Svensken Marcus Ericsson tillhör en av dessa förare, som anses väga för mycket trots att han på intet sätt är överviktig. Förare med ett bmi på 19 som behöver gå ned i vikt för att kunna köra sin formel-1 bil skulle kunna ses som en säkerhetsrisk i sig. Formel-1 referatorn Janne Blomqvist skriver om dessa problem på sin blogg.